-
רוטב:
- מטגנים קלות את השום הכתוש, מוסיפים את השמנת, הטימין, המלח, הפלפל ואגוז המוסקט ומביאים לחימום (לא לרתיחה).
- אפשר להוסיף כף קורנפלור או חופן פרמזן (לא חובה). זה ייצור מרקם יציב יותר ויעזור לקשירה טובה של השכבות.
- מורידים מהאש ונותנים לתערובת להתקרר בטמפרטורת החדר מספר דקות.
כמה שיותר דק – יותר טוב
-
הרכבה:
- קולפים את תפוחי האדמה ופורסים דק מאוד בעזרת מנדולינה.
- מעבירים את הפרוסות לקערה, יוצקים מעל את רוטב השמנת ומערבבים בעדינות עד שכל הפרוסות מצופות היטב.
- משמנים תבנית בנייר אפייה ומתחילים לסדר את פרוסות תפוחי האדמה בשכבות מסודרות.
- מומלץ לסדר בשיטת “שתי וערב” – שכבה אחת לרוחב והתחתונה, והשכבה הבאה לאורך – כך מתקבלת יציבות טובה יותר.
- מכל שתי שכבות מפזרים מעט פרמזן.
- לאחר מילוי התבנית, מכסים בנייר אפייה ומהדקים היטב. אופים בחום 180 מעלות כשעה וחצי/שעתיים, או עד שתפוחי האדמה רכים לחלוטין
שימו לב שאתם עולים בשכבה אחידה מעלה – כולל הקצוות
-
חיתוך וטיגון:
- לאחר האפייה מכניסים את התבנית לקירור עם משטח עליון ומשקולת מעל (אפשר 2 חבילות אורז או כל דבר כבד שיש בבית). הלחץ יסייע לדחיסת הגראטן וייתן בהמשך חיתוך יציב ואחיד יותר
- לאחר מספר שעות בקירור (קירור מלא), ניתן לחלץ את הגראטן ולחתוך לקוביות בגודל הרצוי. בשלב זה אפשר לחמם מעט את תחתית התבנית בעזרת מצית/ברנר כדי לשחרר בקלות.
- ניתן לטגן בטיגון עמוק עד הזהבה או להכניס לתנור שחומם ל־220 מעלות למספר דקות עד קבלת קרום זהוב ופריך.
- מגישים עם מטבל שאוהבים. אני אוהב להקציף יוגורט יווני עם מעט קונפי שום, גרידת לימון, מלח/פלפל ושמן זית.
אפשר להניח תבנית זהה ומעליה משקולת כלשהי